Účelom tohto príspevku je v stručnosti sa zmyslieť nad tzv. symbolickým vyjadrením prejavu, ktoré je spojené s určitým poškodením cudzieho majetku a to hlavne jeho pomaľovaním, či postriekaním. Ide tu najmä o prípady, v ktorých konkrétna osoba pomaľuje alebo postrieka napríklad bustu kontroverznej osobnosti, či budovu inštitúcie voči ktorej má výhrady ako určité gesto nesúhlasu s osobnosťou, či inštitúciou, ktoré predstavujú (zhmotňujú) práve busta (socha, pamätná tabuľa), respektíve budova.
V prvom rade je potrebné uviesť, že Trestný zákon obsahuje špeciálnu základnú skutkovú podstatu prečinu poškodzovania cudzej veci vyjadrenú v ustanovení § 246 ods. 1 Tr. zák.
Prečinu poškodzovania cudzej veci podľa § 246 ods. 1 Tr. zák. sa v základnej skutkovej podstate dopustí ten kto poškodí cudziu vec tým, že ju postrieka, pomaľuje, popíše farbou alebo inou látkou (tu ponechajme bokom, či je skutočne nevyhnutné, aby zákonodarca kriminalizoval konania, ktoré sú síce poškodzovacie, avšak smerujú fakticky len proti estetickej stránke veci).
Objektom tohto trestného činu je ochrana vlastníckeho práva s tým, že chránená je nielen neporušiteľnosť veci a to najmä jej vzhľadu, ale aj jej prípadná použiteľnosť. Predmetom ochrany tu sú spravidla nemateriálne hodnoty, napríklad estetické hodnoty s tým, že predmetom útoku je cudzia vec, t. j. vec, ktorá nepatrí páchateľovi, respektíve nepatrí len jemu, pričom aktívny útok páchateľa smeruje predovšetkým na vonkajší povrch veci. Poškodenie cudzej veci bude spočívať hlavne v narušení povrchu alebo vzhľadu veci a tým zároveň príde aj k zníženiu estetickej hodnoty veci. Z hľadiska formálnych znakov nezáleží na tom, do akej miery ide o proces nezvratný, respektíve, či výsledok postriekania, pomaľovania alebo popísania je odstrániteľný alebo nie je (k znakom skutkovej podstaty trestného činu podrobnejšie a primerane pozri Šámal, P. a kol.: Trestní zákonník (EVK) druhé vydání, 2012 s. 2286 – 2295, respektíve rozhodnutie Ústavného súdu ČR sp. zn. Pl. ÚS 4/2003).
Hodnota veci, ktorá bola predmetom útoku, nemá žiadny právny význam pre naplnenie formálnych znakov základnej skutkovej podstaty predmetného trestného činu. Spôsobenie škody na cudzom majetku nie je znakom základnej skutkovej podstaty trestného činu poškodzovania cudzej veci podľa § 246 ods. 1 Tr. zák. Prípadná výška spôsobenej škody má význam len pri naplnení kvalifikovanej skutkovej podstaty tohto trestného činu.
Ak si teda zoberieme hypotetický prípad, v ktorom bola odhalená busta bývalému vysokému funkcionárovi komunistickej strany a následne bola táto busta zo strany inej osoby, na znak nesúhlasu s politickou činnosťou tejto osoby, respektíve strany, ktorej bola táto osoba členom, pomaľovaná, či popísaná, došlo celkom určite k naplneniu všetkých formálnych znakov skutkovej podstaty prečinu poškodzovania cudzej veci podľa § 246 ods. 1 Tr. zák.
Z hľadiska formálnych znakov predmetnej základnej skutkovej podstaty totiž došlo k pomaľovaniu, či popísaniu cudzej veci a tým zároveň aj k jej poškodeniu, t. j. k poškodeniu jej estetického vzhľadu. Možno len zopakovať, že na naplnenie formálnych znakov základnej skutkovej podstaty tohto trestného činu je bez právneho významu, či bola na cudzom majetku spôsobená aj škoda (spravidla však spôsobená je a to minimálne na úrovni nákladov, ktoré musel vlastník veci vynaložiť na uvedenie veci do pôvodného stavu). Rovnako je bez právneho významu, že pomaľovanie je odstrániteľné, prípadne, že pomaľovaná busta je podľa vyjadrenia iných osôb dielo veľmi nízkej umeleckej hodnoty.
Možno preto zopakovať, že aj pomaľovanie, či popísanie busty bývalého vysokého funkcionára komunistickej strany napĺňa formálne znaky skutkovej podstaty prečinu poškodzovania cudzej veci podľa § 246 ods. 1 Tr. zák. Z tohto pohľadu Trestný zákon nestanovuje žiadne výnimky, t. j., že by sa skutková podstata tohto trestného činu nevzťahovala napríklad na busty osôb, či budovy inštitúcií, z ktorých politikou nesúhlasíme, respektíve, že by sa nevzťahovala na osoby, ktoré sa radia k umeleckej komunite (napokon, aj autori tzv. grafitti zväčša uvádzajú, že ich konanie je nutné posudzovať ako akýsi druh umenia, či ako určitý postoj).
Pokiaľ sa proti tomuto záveru v niektorých prípadoch namieta, že osoba vyjadrujúca svoj nesúhlas konala pri poškodzovaní cudzej veci v krajnej núdzi (§ 24 Tr. zák.), tak takúto obhajobu je potrebné odmietnuť.
Ohľadne krajnej núdze je nutné pripomenúť, že krajnou núdzou sa odvracia nebezpečenstvo, ktoré hrozí záujmom chráneným Trestným zákonom, ktoré hrozí priamo (bezprostredne) a ktoré nie je možné za daných okolností odvrátiť inak. Podstatou konania v krajnej núdzi je aj to, že osoba konajúca v krajnej núdzi „odvracia“ hroziace nebezpečenstvo (napríklad osoba konajúca v krajnej núdzi zbúra cudzí sklad, aby tak zabránila šíreniu požiaru, ktorý nie je možné uhasiť. Napriek tomu, že sa tu útočí voči cudziemu majetku nejde o konanie protiprávne, pretože sa za daných okolností nedal požiar „skrotiť“ inak a škoda spôsobená zbúraním skladu nebola závažnejšia než škoda, ktorú by spôsobilo živelné šírenie požiaru).
Z uvedeného vyplýva, že osoba, ktorá pomaľuje alebo postrieka bustu bývalého vysokého komunistického funkcionára, či akúkoľvek inú bustu, sochu alebo pamätnú tabuľu, prípadne budovu inštitúcie a to z dôvodu realizácie určitého prejavu, respektíve z dôvodu, že podľa jej názoru bolo odhalenie takejto busty trestným činom (napríklad niektorým z trestných činov na úseku extrémizmu) nikdy nekoná v krajnej núdzi, pretože samotné pomaľovanie, či popísanie busty nie je konaním, ktoré by čokoľvek odvracalo (opäť pripomeniem, že konanie v krajnej núdzi musí odvracať hroziace nebezpečenstvo) a ak tu hovoríme o možnom spáchaní trestného činu zo strany osôb, ktoré bustu odhalili tak páchaniu tohto prípadného trestného činu bolo možné zamedziť aj inak (napríklad podaním trestného oznámenia, respektíve svoj nesúhlas s inštalovaním busty bolo možné vyjadriť aj iným expresívnym spôsobom ako poškodením busty – napríklad jej symbolickým zakrytím a podobne). V žiadnom prípade teda nemožno hovoriť, že by pri symbolických (expresívnych) aktívnych konaniach, ktoré zahŕňajú pomaľovanie, či popísanie cudzej veci mohlo ísť o konanie v krajnej núdzi.
Vzhľadom k tomu, že trestný čin poškodzovania cudzej veci podľa § 246 ods. 1 Tr. zák. je prečinom nestačí na vyvodenie trestnoprávnej zodpovednosti za jeho spáchanie len naplnenie formálnych znakov, ale je nevyhnutné, aby spáchaný skutok vykazoval aj určitý stupeň závažnosti. Vychádza sa tu z ustanovenia § 10 ods. 2 Tr. zák. podľa ktorého nejde o prečin, ak vzhľadom na spôsob vykonania činu a jeho následky, okolnosti, za ktorých bol čin spáchaný, mieru zavinenia a pohnútku páchateľa je jeho závažnosť nepatrná. Rovnako je potrebné zvažovať princíp ultima ratio trestného práva a posudzovať, či v danej veci nepostačuje reagovať na protiprávne konanie len prostriedkami civilného práva (napríklad žalobou na náhradu spôsobenej škody).
Pokiaľ si zoberieme spôsob vykonania činu (pomaľovanie a popísanie cudzieho majetku), jeho následky (poškodenie busty s nutnosťou vynaloženia nákladov na odstránenie pomaľovania), okolnosti, za ktorých bol čin spáchaný a mieru zavinenia (išlo o úmyselné konanie osôb, ktoré bustu pomaľovali a popísali na znak nesúhlasu zo spôsobom života a konania osoby, ktorej bola busta odhalená) tak ide o bežne sa vyskytujúce okolnosti, ktoré podstatným spôsobom neznižujú závažnosť spáchaného prečinu (napríklad v minulosti boli trestne stíhané za spáchanie predmetného trestného činu aj osoby, ktoré napísali na budovu NR SR „1%“, ako znak nesúhlasu s konaním poslancov).
V rámci motívu konania osôb, ktoré popísali a pomaľovali konkrétnu bustu, ako aj z pohľadu princípu ultima ratio, je potrebné ďalej zvažovať aj to, či takéto expresívne (symbolické) aktívne konanie osôb nie je pokryté slobodou prejavu. V tomto smere je však nutné pripomenúť, že aj sloboda prejavu nie je bezbrehá a má svoje hranice. Podstatou v takýchto prípadoch je preto vymedzenie hraníc slobody prejavu a posúdenie toho, či už určitý symbolický prejav inej osoby nebol za prípustnou hranicou slobody prejavu.
Pri riešení tejto otázky sa možno stotožniť s odbornou literatúrou (Bartoň, M.: Svoboda projevu: principy, garance, meze. Praha: Leges, 2010, s. 49 a nasl.), ktorá pripomína, že celý rad expresívnych konaní, ktoré môžu niesť významné posolstvá je nutné vylúčiť z režimu slobody prejavu a nepovažovať ich za prejav v ústavnom zmysle slova. Kľúčovým kritériom bude to, či prípadný postih je motivovaný obmedzením prejavu alebo ochranou iných hodnôt. Je nevyhnutné z režimu slobody prejavu vylúčiť také prejavy, pri ktorých sa fyzicky útočí na iné osoby, respektíve na cudzie veci. Ide tu teda o vylúčenie násilia, či spôsobenia škody na veci zo slobody prejavu. Obmedzenie násilného, či poškodzovacieho konania nie je pritom vedené snahou obmedziť určité názory alebo postoje, ale len ochranou hodnôt života, zdravia, či majetku (ochrana cudzieho majetku je pritom objektom ochrany pri prečine poškodzovania cudzej veci). Je potrebné mať na pamäti, že symbolické prejavy (do ktorých sa zahŕňa aj pomaľovanie, či popísanie cudzích vecí) predstavujú rozšírenie režimu slobody prejavu z klasických komunikačných kanálov (slovo, reč, obraz) taktiež na určitú komunikáciu symbolickú a že toto rozšírenie je potrebné vnímať ako výnimku, teda nie ju chápať natoľko rozširujúco, aby sa z garancie slobody prejavu stala garancia všeobecnej slobody konania. Potom by totiž akýkoľvek násilný akt na inej osobe, či poškodenie alebo zničenie cudzej veci bolo nutné preskúmavať optikou slobody prejavu a to len preto, že násilie na osobe, či veci bolo motivované snahou vyjadriť určitý postoj (napokon aj aktívne poškodzovacie konanie napríklad sprejerov je vždy vyjadrením určitého ich postoja a reprezentuje svojím spôsobom väčšie, či menšie umelecké nadanie. V extrémnych prípadoch dokonca vyššie uvedená odborná literatúra pripomína, že aj terorizmus nie je spravidla založený na ničom inom ako na snahe vyjadriť a presadiť určitý názor formou násilia).
Akákoľvek forma násilného konania voči inej osobe alebo veci by teda nemala byť považovaná za prejav a to ani vtedy nie, ak s vykonaným násilím bolo spojené určité posolstvo, či vyjadrenie postoja. Násilie je preto v tomto ohľade činom a nie symbolickým prejavom. Kritériom vymedzujúcim hranicu medzi expresívnym konaním (teda symbolickým prejavom) a iným konaním nespadajúcim pod režim slobody prejavu je nutné vidieť v existencii prvku aktívneho fyzického kontaktu. Takýto aktívny fyzický kontakt vo vzťahu k iným osobám, respektíve k cudzím veciam robený proti ich vôli preto už nebude možné považovať za prejav a to bez ohľadu na to, či má napríklad symbolicky oznamovať, respektíve vyjadrovať čokoľvek.
Záver:
Vzhľadom na všetky uvedené argumenty možno uzavrieť, že pomaľovanie a popísanie busty bývalého vysokého funkcionára komunistickej strany môže napĺňať materiálne ako aj formálne znaky skutkovej podstaty prečinu poškodzovania cudzej veci podľa § 246 ods. 1 Tr. zák., nakoľko išlo o útok na cudziu vec a navyše nešlo o výraz slobody prejavu, pretože poškodzovacie konanie (rovnako ako ani fyzické útoky na iné osoby) nie je možné zahrnúť pod režim slobody prejavu. Vyvodenie trestnoprávnej zodpovednosti by tu pritom nebolo možné považovať ani za obmedzovanie slobody prejavu, nakoľko by sa tu osoby, ktoré bustu popísali, či postriekali nekriminalizovali kvôli svojmu negatívnemu postoju k osobe, ktorej bola busta odhalená, ale z dôvodu poškodzovania cudzieho majetku, čo zákonodarca skutkovou podstatou prečinu poškodzovania cudzej veci podľa § 246 ods. 1 Tr. zák. vyslovene zakazuje. Len pre úplnosť treba pripomenúť, že prečin poškodzovania cudzej veci je majetkovým deliktom a preto by v dokazovaní pred súdom nemalo mať miesto dokazovanie činov osoby, ktorej bola busta odhalená (navyše, tá ani nie je obžalovaná), pretože predmetom dokazovania má byť len dokazovanie naplnenia znakov skutkovej podstaty stíhaného prečinu a nie aj možné páchanie trestnej činnosti zo strany osoby, ktorej bola busta odhalená.
________________________________
Pre objektívnosť pripájame právnu argumentáciu obhajcu JUDr. Daniela Lipšica - pozri TU a názor doc. JUDr. MUDr. Petra Kováča, PhD. et PhD v diskusii k článku na právnych listoch - pozri TU (ospravedlňujeme sa za nepresnú informáciu, autorom komentára je iná osoba ako doc. JUDr. MUDr. Peter Kovác PhD et PhD.).
________________________________
JUDr. Peter Šamko, sudca Krajského súdu v Bratislave
Zdroj: www.právnelisty.sk (článok bol pôvodne publikovaný na tomto portáli dňa 26. apríla 2016)
ilustračné foto: pixabay.com