Šiesta hlava prvej časti Civilného sporového poriadku (s názvom „Iné subjekty konania“), pri ktorej sme v predchádzajúcom príspevku ukončili naše putovanie po novom procesnom kódexe upravuje postavenie prokurátora (§ 89 CSP), Európskej komisie a Protimonopolného úradu Slovenskej republiky (§ 90 CSP) a iných osobitných subjektov (§ 91 CSP) v sporovom konaní.
Podľa navrhovanej právnej úpravy bude môcť prokurátor podať žalobu, ak:
- ide o uplatnenie nároku štátu na vydanie bezdôvodného obohatenia,
- ide o určenie vlastníctva, ak boli porušené ustanovenia všeobecne záväzného právneho predpisu alebo
- to ustanovuje osobitný predpis.
Do už začatých sporov (ktoré však sám nemôže iniciovať) môže prokurátor vstúpiť ak pôjde o:
- spory, v ktorých ako jedna zo strán vystupuje štát, právnická osoba zriadená štátom, štátny podnik, právnická osoba s majetkovou účasťou štátu, obec alebo vyšší územný celok,
- spotrebiteľské spory alebo
- spory o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci.
Do uvedených sporov je oprávnený prokurátor vstúpiť aj počas odvolacieho konania, ak nie je o veci právoplatne rozhodnuté.
Prokurátor je v konaní oprávnený na všetky úkony, ktoré môže vykonať strana, ak nejde o úkony, ktoré môže vykonať len subjekt právneho vzťahu.
Čo do rozsahu pôsobnosti prokurátora navrhovaná úprava viac-menej vychádza z ustanovenia § 35 Občianskeho súdneho poriadku (v ktorom je upravená aj pôsobnosť v nesporových konaniach) – za zvláštne považujeme ponechane oprávnenie prokurátora vstupovať do spotrebiteľských sporov, kde na rozdiel od ostatných konaní, do ktorých môže prokurátor vstúpiť nevidíme žiadny resp. minimálny verejný záujem, ktorý by mal prokurátor chrániť.
Prokurátor je vo všetkých vyššie uvedených konaniach zároveň oprávnený podať sťažnosť proti uzneseniam súdu prvej inštancie, ktoré v nich budú vydané vyšším súdnym úradníkom, rovnako môže podať odvolanie voči rozhodnutiu prvej inštancie, žalobu na obnovu konania a dovolanie.
Pre generálneho prokurátora ostáva zachovaný osobitný mimoriadny opravný prostriedok – dovolanie generálneho prokurátora, ktoré je obdobou dnešného mimoriadneho dovolania (o tom inokedy).
Európskej komisii a Protimonopolnému úradu patrí osobitné právo vyjadriť sa v súdnom konaní – k účasti v konaní ich oprávňujú predpisy úniového a domáceho práva z oblasti hospodárskej súťaže.
Protimonopolný úrad môže v konaní, v ktorom súd použije ustanovenia predpisov o ochrane hospodárskej súťaže, predložiť písomné vyjadrenie k právnym otázkam alebo skutkovým otázkam priamo súvisiacim s prejednávanou vecou; súd môže vyhovieť žiadosti Európskej komisie alebo protimonopolného úradu o ústne vyjadrenie. Súd je povinný im na účely prípravy vyjadrenia umožniť nazeranie do súdneho spisu s právom robiť si z neho výpisy a odpisy. Na ich žiadosť je tiež povinný im doručiť alebo zabezpečiť doručenie kópie akýchkoľvek dokumentov súvisiacich s prejednávanou vecou, ktoré sú nevyhnutné na prípravu ich vyjadrenia.
Na ochranu práv strany môže súd aj bez návrhu do konania pribrať právnickú osobu, ktorej predmetom činnosti je ochrana práv podľa osobitného predpisu (podľa dôvodovej správy ide najmä o združenia na ochranu spotrebiteľa, Slovenské národné stredisko pre ľudské práva či odborové organizácie), ak s tým strana, na ochranu práv ktorej má vystupovať, súhlasí. Takýto subjekt je v konaní oprávnený na všetky úkony, ktoré môže vykonať strana, ak nejde o úkony, ktoré môže vykonať len subjekt právneho vzťahu – ak jeho úkony odporujú úkonom strany, na ktorej vystupuje, posúdi ich súd po uvážení všetkých okolností tak, aby to zodpovedalo rozumnému usporiadaniu vzťahov.
Znenia pripravovaných kódexov a súvisiacich podkladov nájdete TU.
Šaňo Bröstl ml., 30.3.2015
Pozri tiež:
Civilný sporový poriadok (1): Princípy sporového konania
Civilný sporový poriadok (2): Právomoc a príslušnosť súdu
Civilný sporový poriadok (3): Zloženie súdu a vylúčenie sudcov
Civilný sporový poriadok (4): Strany konania a procesné spoločenstvá
Civilný sporový poriadok (5): Pristúpenie do konania, zmena subjektov a procesná intervencia
Civilný sporový poriadok (6): Zastúpenie na základe plnomocenstva