Ak máte aktivovanú elektronickú schránku, súd vám od 1. novembra doručí písomnosti iba do nej. Je preto potrebné prezerať poštu v úradnej elektronickej schránke pravidelne. Ak si neotvoríte svoju elektronickú schránku, môžete zmeškať dôležitú lehotu pre uplatnenie vášho práva, napr. odvolať sa voči rozsudku.
Elektronická schránka podľa zákona o e‑Governmente slúži na elektronickú komunikáciu občanov a podnikateľov s orgánmi verejnej moci. Cieľom zavedenia elektronických schránok je efektívnejšia a rýchlejšia komunikácia s úradmi.
Pokiaľ ide o rezort spravodlivosti, povinnosť doručovať do elektronických schránok znamená, že ak majú právnické či fyzické osoby už aktivované elektronické schránky, ministerstvo spravodlivosti, rezortné organizácie a súdy im od 1. novembra 2016 zasielajú písomnosti iba do týchto e-schránok.
Súd môže doručiť do elektronickej schránky rozhodnutie, žiadosť, vyjadrenie, stanovisko alebo iný dokument. Rozhodnutím môže byť napríklad rozsudok alebo platobný rozkaz. Ďalšou zaslanou písomnosťou môže byť výzva súdu na zaplatenie súdneho poplatku prípadne výzva na doplnenie podania, ak nie je zrejmé, čoho sa týka, a čo sa ním sleduje. Súd tiež týmto spôsobom môže požiadať o ďalšie skutkové tvrdenia týkajúce sa sporu.
Ak súd zašle rozhodnutie alebo výzvu do aktivovanej elektronickej schránky, má to rovnaké účinky, ako keď je takáto písomnosť doručená v obálke do poštovej schránky. Znamená to, že napríklad po doručení rozsudku do elektronickej schránky a po jeho prečítaní alebo uplynutím lehoty uloženia, začína plynúť lehota na podanie opravného prostriedku. Preto je dôležité pravidelne kontrolovať elektronickú schránku, aby neprišlo k zmeškaniu lehoty pre uplatnenie práva, napríklad na podanie opravného prostriedku proti rozsudku.
Povinnosť doručovať elektronicky majú súdy od 1.11.2016 len ak je elektronická schránka aktivovaná. Režim aktivácie elektronickej schránky je odlišný pre právnické osoby a pre fyzické osoby. Fyzické osoby si o aktiváciu musia požiadať. Pre právnické osoby zapísané v obchodnom registri elektronickú schránku od 1.1.2017 aktivuje štát automaticky a od tohto dátumu im budú orgány verejnej správy vrátane súdov zasielať svoje rozhodnutia výlučne elektronicky. Čiže so živnostníkom, a teda fyzickou osobou, bude súd komunikovať naďalej prostredníctvom pošty, ak o aktiváciu schránky vyslovene nepožiadal. To isté platí pre občana nepodnikateľa. Ak ale ide o eseročku, akciovku, komanditnú spoločnosť, družstvo alebo verejnú obchodnú spoločnosť, tieto sa elektronickému doručovaniu od 1.1.2017 nevyhnú.
Bližšie informácie nájdete TU a na www.slovensko.sk.
Zdroj: MS SR
ilustračné foto: pixabay.com