Dňa 20. augusta 2014 bol na zasadnutí Vlády SR schválený návrh novely Obchodného zákonníka, ktorá má s účinnosťou od 1. januára 2015 do právneho poriadku priniesť niekoľko zásadných noviniek.
Zmeny sa netýkajú len Obchodného zákonníka, ale aj ďalších predpisov – významných úprav sa dočká najmä zákon o konkurze a reštrukturalizácii.
Zo zmien, ktoré sa týkajú Obchodného zákonníka vyberáme:
- zavádza sa tzv. 1-eurová s.r.o., resp. spoločnosť s ručením obmedzeným, ktorej základné imanie je menej ako 25 000,- € (návrh zákona pre ňu používa pojem „spoločnosť povinná uvádzať základné imanie“) - táto môže mať najviac troch spoločníkov a platí pre ňu celý rad osobitných pravidiel (povinné uvádzanie výšky základného imania na dokumentoch, obmedzenia pri vyplácaní zisku a iné);
- v súvislosti so zavedením registra diskvalifikácii novela do právneho poriadku prináša možnosť súdu rozhodnúť o tom, že fyzická osoba nebude môcť vykonávať funkciu člena štatutárneho alebo dozorného orgánu, vedúceho organizačnej zložky, vedúceho zahraničného podniku, či prokuristu (pôjde o tzv. vylúčeného zástupcu) – registrový súd vykoná výmaz vylúčeného zástupcu aj bez návrhu;
- upravuje sa zodpovednosť pri nedodržaní postupu podľa § 59a Obchodného zákonníka – pri plnení z neúčinnej zmluvy platí povinnosť takéto plnenia vrátiť, s tým, že za jeho vrátenie spoločne a nerozdielne ručia členovia štatutárneho orgánu, ktorí vykonávali funkciu štatutárneho orgánu v čase poskytnutia takéhoto plnenia a v období, v ktorom spoločnosť nárok na vrátenie plnenia neuplatňovala a o tejto povinnosti vzhľadom na všetky okolnosti vedeli alebo museli vedieť;
- inštitút spoločnosť v kríze (týka sa eseročky, akciovky a káesky, ak komplementárom nie je fyzická osoba), prostredníctvom ktorého sa zavádzajú osobitné povinnosti štatutárnych orgánov ak spoločnosti hrozí úpadok, čím sa podľa novely rozumie pomer vlastného imania a záväzkov menší ako 8:100 (v roku 2015 platí pomer 4:100, v roku 2016 6:100) , spočívajúce najmä v zvolaní najvyššieho orgánu spoločnosti a príprave primeraných opatrení.
Už spomínaný register diskvalifikácii bude viesť Okresný súd Žilina a to pre celé Slovensko - v registri sa budú evidovať údaje o osobách, pri ktorých bolo v rámci vylúčenia určené, že nesmú vykonávať funkciu člena štatutárneho orgánu, dozorného orgánu, vedúceho organizačnej zložky podniku, vedúceho podniku zahraničnej osoby alebo prokuristu.
Zo zmien, ktoré sa dotknú zákona o konkurze a reštrukturalizácii možno uviesť:
- rozšírenie domnienky platobnej neschopnosti (neúspešnosť exekúcie a nesplnenie povinnosti podľa § 19a ZKR) a definície hroziaceho úpadku (o spoločnosť v kríze);
- upravuje sa znenie ustanovenia o zodpovednosti štatutárnych orgánov za nepodanie návrhu na vyhlásenie konkurzu a to tak, že sa vytvára fikcia dojednania zmluvnej pokuty a v nadväznosti na to sa upravuje aj postup správcu – ak sa povinná osoba nezbaví zodpovednosti z dôvodov vymenovaných v zákone, správca je povinný od nej takúto zmluvnú pokutu vymáhať;
- zavádzajú sa tzv. zamestnanecké návrhy na vyhlásenie konkurzu (bude potrebný podpis aspoň piatich zamestnancov alebo bývalých zamestnancov), pričom v takomto prípade nevzniká povinnosť zložiť preddavok na trovy predbežného správcu;
- ustanovujú sa účinky vyhlásenia konkurzu na výhradu vlastníckeho práva (a obdobne aj na finančný leasing) a postup pre veriteľa z takejto zmluvy;
- upravuje sa postup pri priznaní hlasovacích práv ako v konkurze tak v reštrukturalizácii – na podnet popretého veriteľa rozhoduje o priznaní hlasovacích práv po obdržaní stanoviska správcu súd;
- rozširujú sa náležitosti reštrukturalizačného posudku (vyjadrenie súdneho znalca alebo audítora k účtovnej závierke) a účinky začatia reštrukturalizačného konania (zákaz rozhodnutia o splynutí, zlúčení alebo rozdelení).
Návrh zákona ako aj súvisiace podklady nájdete TU.
V nasledujúcom období sa na jednotlivé zmeny pozrieme bližšie.
Šaňo Bröstl ml.