Čo priniesla novela Ústavy SR

Dňa 4. júna 2014 bol Národnou radou SR schválený ústavný zákon, ktorým boli prijaté zmeny Ústavy Slovenskej republiky, ktoré budú účinné od 1. septembra 2014. Z najzásadnejších novôt vyberáme:

 

Ústavné zakotvenie manželstva

Súčasné znenie článku 41 odsek 1 Ústavy SR v znení „Manželstvo, rodičovstvo a rodina sú pod ochranou zákona. Zaručuje sa osobitná ochrana detí a mladistvých“ bolo nahradené novým znením: „Manželstvo je jedinečný zväzok medzi mužom a ženou. Slovenská republika manželstvo všestranne chráni a napomáha jeho dobru. Manželstvo, rodičovstvo a rodina sú pod ochranou zákona. Zaručuje sa osobitná ochrana detí a mladistvých.“.

Podľa dôvodovej správy „Uvedené znenie sa navrhuje doplniť definíciou manželstva obsiahnutou v zákone o rodine, podľa ktorej je manželstvo jedinečným zväzkom muža a ženy. Manželstvo teda nemôže vzniknúť medzi osobami rovnakého pohlavia. Priamo v ústavnej úprave sa vymedzí, že sa jedná o jedinečný zväzok jedného muža a jednej ženy. Nakoľko je manželstvo základný inštitút rodinnoprávnych vzťahov, navrhuje sa zakotviť  jeho ochranu Slovenskou republikou. Súčasne sa navrhuje, aby Slovenská republika napomáhala jeho dobru, t. j. aby jeho ochrana a podpora boli súčasťou verejného záujmu.“

 

Súdna rada

Viaceré zmeny sa dotkli Súdnej rady SR – jej členom a predsedom sa automaticky nestáva predseda Najvyššieho súdu SR, ale sudcovia si volia o jedného člena viacej (teda deviatich oproti dnes voleným ôsmym); predsedu si spomedzi seba volia členovia Súdnej rady.

Novela Ústavy SR zakotvila nezlučiteľnosť funkcie predsedu Súdnej rady (napríklad s funkciou v inom orgáne verejnej moci, či so štátnozamestnaneckým pomerom) a to s cieľom posilniť jeho postavenie.

Zachované ostalo päťročné funkčné obdobie členov súdnej rady, s tým, že za sebou môže byť tá istá osoba zvolená resp. ustanovená najviac na dve funkčné obdobia nasledujúce za sebou.

Súdna rada SR bude podľa novej právnej úpravy tiež:

  • zabezpečovať plnenie úloh verejnej kontroly súdnictva,
  • prijímať stanovisko, či kandidát na vymenovanie za sudcu spĺňa predpoklady sudcovskej spôsobilosti, ktoré dávajú záruku, že funkciu sudcu bude vykonávať riadne,
  • dohliadať, či sudca spĺňa predpoklady sudcovskej spôsobilosti, ktoré dávajú záruku, že funkciu sudcu bude vykonávať riadne po celý čas trvania funkcie sudcu,
  •  vydávať zásady sudcovskej etiky v spolupráci s orgánmi sudcovskej samosprávy,

Predseda Súdnej rady Slovenskej republiky môže predložiť ústavnému súdu návrh na začatie konania vo veciach súladu právnych predpisov podľa čl. 125 ods. 1 týkajúcich sa výkonu súdnictva – rozšíril sa tak počet subjektov oprávnených na iniciovanie takéhoto konania.

 

Predpoklady sudcovskej spôsobilosti

Popri niektorých menej podstatných, či „technických úpravach“ (nezlučiteľnosť funkcie, postup pri trestnom stíhaní sudcu) novelizované znenie prináša, podľa doterajších ohlasov (pozri napríklad stanovisko VIA IURIS) veľmi kontroverzný inštitút, a to posudzovanie predpokladov sudcovskej spôsobilosti, ktoré dávajú záruku, že funkciu sudcu bude vykonávať riadne.

Súdna rada bude prijímať stanovisko jednak pri kandidátoch  na základe podkladov od Národného bezpečnostného úradu a vyjadrenia kandidáta na vymenovanie za sudcu (podrobnosti ešte ustanoví zákon) a jednak pri súčasných sudcoch -  v týchto prípadoch bude mať sudca možnosť podať proti rozhodnutiu Súdnej rady SR sťažnosť na Ústavný súd SR a na podklade právoplatného rozhodnutia o nesplnení spôsobilosti sudcu na výkon sudcovskej funkcie resp. zamietavého rozhodnutia Ústavného súdu SR bude sudca prezidentom SR odvolaný z funkcie.

Počas trvania funkcie sudcu bude o strate predpokladov sudcovskej spôsobilosti rozhodovať disciplinárny senát (s výnimkou sudcov, ktorí boli sudcami pred 1.10.2014, na nich sa vzťahuje postup uvedený v predchádzajúcom odseku).

Celé znenie novely ústavy a sprievodné dokumenty môžete nájsť  TU.

Šaňo Bröstl ml.

Tlačiť
Diskusia neobsahuje žiadne príspevky
Právnik od roku Reagovať