Dňa 16. mája 2014 prijal slovenský parlament zákon o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku, zverejnený v Zbierke zákonov pod číslom 140/2014 Z. z.
Tento predpis, účinný od 1. júla 2014, upravil pravidlá nadobúdania poľnohospodárskych pozemkov (pozemky, na ktoré sa predpis nevzťahuje sú vymenované v § 2 odsek 2 zákona) a to tak, že zaviedol osobitný postup pri ich predaji – jeho podstatou je umožniť nadobudnúť prevádzaný poľnohospodársky prednostne podnikateľom pôsobiacim v poľnohospodárstve (zaužíval sa pre nich pojem „agropodnikateľ“).
Veľmi krátko po jeho prijatí boli z iniciatívy poslancov NR SR na Ústavný súd SR podané dve ústavné sťažnosti požadujúce posúdenie súladu tohto zákona s ústavou (bližšie TU v bezplatnom komentári k zákonu uverejnenom na našom portáli) – do dnešného dňa o nich meritórne nebolo rozhodnuté.
Dňa 26. mája 2016 vydala Európska komisia „Odôvodnené stanovisko – Porušenie č. 2015/2017“ adresované Slovenskej republike z dôvodu obmedzení týkajúcich sa nadobúdania poľnohospodárskych pozemkov podľa článku 258 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
Európska komisia uviedla, že pravidlám vyplývajúcim zo Zmluvy o fungovaní Európskej únie nezodpovedá uprednostnenie miestnych podnikateľov, ani požiadavky na trvalý pobyt resp. trojročný výkon podnikateľskej činnosti v poľnohospodárstve v príslušnej obci ako podmienky nadobúdania poľnohospodárskych pozemkov.
Európska komisia vyzvala Slovenskú republiku, aby v lehote 2 mesiacov od doručenia odôvodneného stanoviska prijala potrebné opatrenia s cieľom vyhovieť požiadavkám Európskej komisie.
Podľa informácii z portálu Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR sa už v súčasnosti pracuje na novele predmetného predpisu – na základe verejnej výzvy uverejnenej TU, sa môže verejnosť obracať so svojimi podnetmi k zmene zákona priamo na legislatívny odbor ministerstva.
Sme zvedaví, aká bude výsledná podoba novely zákona – výhrady Európskej komisie sú formulované pomerne jednoznačne. Karty môže ešte zamiešať prípadné rozhodnutie Ústavného súdu SR, ktoré by mohlo pomenovať ústavne prípustné hranice obmedzenia nadobúdania poľnohospodárskeho pozemku a samozrejme aj celý legislatívny proces, v priebehu ktorého sa môžu presadiť rôzne politické predstavy.
Bezplatný komentár, ktorý nájdete na našom portáli TU bude bezodkladne po schválení novely aktualizovaný a to nielen v novelizovaných častiach.
Šaňo Bröstl ml. (Ďakujeme MPaRV za poskytnutie informácii)
Ilustračné foto: redakcia