Prednedávnom sme publikovali krátku glosu na tému zviera z pohľadu civilného práva (pozri TU). Teraz sa na túto problematiku pozrieme aj optikou trestného práva.
Úvodná poznámka
Po návrhu zákona a obetiach a návrhu zákona o výkone rozhodnutia o zaistení majetku a správe zaisteného majetku (ktorým už na tomto webe bola venovaná pozornosť) je v legislatívnom procese ďalší návrh zákona, ktorý má ambíciu zasiahnuť aj do trestného práva. Za poslednú dobu ide teda už o tretí návrh zákona, ktorý sa týka aj trestných kódexov. Legislatívna smršť v trestnom práve pokračuje naďalej a zrejme sa tak skoro nezastaví (Trestný zákon ako aj Trestný poriadok boli už novelizované viac ako tridsaťkrát čo je skutočne neuveriteľné číslo a evokuje skôr dojem, že zákonodarca nemá dlhodobo ujasnené ako by mala trestná politika štátu vyzerať).
Konkrétne ide o pomerne rozsiahlu zmenu zákona o veterinárnej starostlivosti, ktorá so sebou prináša aj návrh na zmenu právneho postavenia živého zvieraťa a návrh na zavedenie novej skutkovej podstaty trestného činu ublíženia na zdraví.
Takže Občiansky zákonník sa má meniť nasledovne:
§ 119 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3) Živé zviera má osobitný význam a hodnotu ako živý tvor, ktorý je schopný vnímať vlastnými zmyslami. Živé zviera nie je vec a ustanovenia o veciach sa na živé zvieratá použijú primerane len v rozsahu, ktorý neodporuje jeho povahe.“.
Poznámka k návrhu zmeny:
Z tohto návrhu je zrejmé, že sa inšpiroval právnou úpravou v ČR, pričom mŕtve zviera bude naďalej považované za vec (živé zviera sa teda svojou smrťou stáva vecou) s tým, že na živé zvieratá bude možné aj naďalej, vzhľadom k druhej vete navrhovaného ustanovenia (o primeranom použití ustanovenia o veciach na živé zvieratá) aplikovať trestný čin poškodzovania cudzej veci podľa § 245 Tr. zák. (napríklad pri zastrelení zvieraťa v hodnote vyššej ako 266 euro).
Tu treba upozorniť, že uvedený návrh zákona žiadnym spôsobom nemení ustanovenie § 130 ods. 1 písm. a) Tr. zák. podľa ktorého sa vecou na účely Trestného zákona rozumie aj zviera (bez ohľadu na to, či ide o mŕtve alebo živé zviera). V zmysle Občianskeho zákonníka tak živé zviera už vecou nebude, avšak v zmysle Trestného zákona bude vecou aj naďalej.
Navrhovaná zmena Trestného zákona so zavedením novej skutkovej podstaty trestného činu by mala zniesť takto:
„§ 158a
(1) Kto inému z nedbanlivosti ublíži na zdraví tým, že ako osoba zodpovedná za živočícha poruší všeobecne záväzným právnym predpisom ustanovenú povinnosť v dôsledku čoho dôjde k napadnutiu inej osoby živočíchom bez toho, aby bol tento živočích sám napadnutý alebo vyprovokovaný, potrestá sa odňatím slobody až na jeden rok.
(2) Odňatím slobody na dva roky až osem rokov sa páchateľ potrestá, ak činom uvedeným v odseku 1 spôsobí ťažkú ujmu na zdraví alebo smrť.“.
Poznámka k návrhu zmeny:
Dôvodová správa k návrhu tohto ustanovenia hovorí o tom, že ide „o trestnoprávnu zodpovednosť za živočícha“. Som názoru, že návrh na zavedenie tejto novej skutkovej podstaty trestného činu ublíženia na zdraví je nadbytočný, nakoľko postih majiteľov zvierat za útoky zvierat (v praxi takmer výhradne psov) na ľudí s následkami na zdraví, či na živote ľudí sa doposiaľ bežne právne kvalifikovali ako trestný čin usmrtenia podľa § 149 Tr. zák., respektíve ako trestný čin ublíženia na zdraví podľa § 158 Tr. zák. Z navrhovanej kvalifikovanej skutkovej podstaty nového trestného činu je zrejmé, že prípadné usmrtenie už má byť posudzované v rámci tejto novej skutkovej podstaty, teda nie už ako trestný čin usmrtenia podľa § 149 Tr. zák.
Z hľadiska znakov skutkovej podstaty navrhovaného nového trestného činu bude zaujímavé sledovať aplikačnú prax pri dokazovaní znaku skutkovej podstaty „bez toho, aby bol tento živočích sám napadnutý alebo vyprovokovaný“ a to najmä v prípadoch, v ktorých okrem živočícha a obete nebol nikto iný (myslím človeka) prítomný (nie je celkom jasné ako sa bude v takýchto prípadoch dokazovať, či zviera nebolo k útoku vyprovokované poškodeným).
Za pozornosť stojí aj to, že nová skutková podstata nehovorí o zvierati, ale o „živočíchovi“, čo je pojem širší ako pojem zviera a preto by bolo vhodné, aby na účely trestného práva bol pojem „živočích“ definovaný priamo v Trestnom zákone (na rozdiel od už existujúceho trestného činu porušovania ochrany rastlín a živočíchov podľa § 305 Tr. zák., ktorý sa zaoberá druhovou ochranou chránených živočíchov, nová skutková podstata sa zaoberá živočíchom jednotlivo, ako jedincom a preto by si na účely Trestného zákona zaslúžil živočích aj vlastnú definíciu).
V tomto smere si možno vypomôcť výňatkom dôvodovej správy k vyššie uvedenému ustanoveniu, ktorá uvádza, že
„v navrhovanom ustanovení sa predpokladá napadnutie osoby „zvieraťom“, čo však znamená, že takéto napadnutie je postihnuteľné len živočíšnym stavovcom (cicavce, vtáky, plazy, obojživelníky a ryby). Takéto vymedzenie prostriedku na útok je však nedostatočné, nakoľko v praxi je celkom reálne možné spôsobiť vážne zranenie alebo smrť aj prostredníctvom živočíchov, ktoré nie sú stavovce – jedovaté pavúky, škorpióny alebo bodavý hmyz, pričom tieto živočíchy sa na území Slovenska bežne chovajú. Držba týchto živočíchov, ich obchod alebo transport je rovnako upravený príslušnými právnymi predpismi, vrátane vyhlášky č.143/2012 Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky o chove nebezpečných živočíchov. Z tohto dôvodu sa javí ako potrebné nahradiť pojem „zviera“ pojmom „živočích“, aby bolo možné postihovať tento druh protiprávneho konania komplexne“.
Podľa môjho názoru návrh na vytvorenie nového trestného činu je nutné považovať za zbytočné vykrádanie už existujúcich skutkových podstát trestných činov a za mylnú predstavu zákonodarcu, že na všetko treba špeciálnu skutkovú podstatu trestného činu a nepostačia všeobecne koncipované skutkové podstaty trestných činov.
Pre príslušníkov Policajného zboru možno ešte doplniť, že uvádzaný návrh zákona o veterinárnej starostlivosti má meniť aj zákon o Policajnom zbore ohľadne vstupu do obydlia naslevne
„§ 29
Vstup do obydlia, iného priestoru alebo na pozemok
(1) Ak je dôvodná obava, že je ohrozený život alebo vážne ohrozené zdravie osoby, alebo ak hrozí závažná škoda (§11 ods. 3) na majetku a vec neznesie odklad alebo ak sa v obydlí, inom priestore alebo na pozemku zdržuje páchateľ úmyselného trestného činu a nerešpektuje výzvy polície na ich opustenie, policajt je oprávnený vstúpiť do obydlia, iného priestoru alebo na pozemok a vykonať opatrenia na odvrátenie hroziaceho nebezpečenstva.
(2) Oprávnenia uvedené v odseku 1 má policajt aj v prípade,
a) ak vznikne dôvodné podozrenie, že sa na miestach uvedených v odseku 1 nachádza zomretá osoba, alebo
b) vstupu do iného priestoru alebo na pozemok, ak má dôvodné podozrenie, že sa tam nachádza týrané zviera.
(3) Na vykonanie oprávnenia podľa odseku 1 alebo 2 policajt zabezpečí prítomnosť nezúčastnenej osoby; nemusí tak urobiť, ak by mohlo dôjsť k ohrozeniu jej života alebo zdravia alebo ak hrozí nebezpečenstvo z omeškania.
(4) Po vykonaní opatrení podľa odseku 1 policajt okamžite vyrozumie nájomcu obydlia, iného priestoru alebo pozemku alebo vlastníka užívajúceho obydlie, iný priestor alebo pozemok a zabezpečí uzavretie obydlia, iného priestoru alebo pozemku, ak to nemôže vykonať nájomca obydlia, iného priestoru alebo pozemku alebo vlastník užívajúci obydlie, iný priestor alebo pozemok alebo iná oprávnená osoba.
(5) Vstupom do obydlia, iného priestoru alebo na pozemok sa nesmie sledovať iný účel, ako je uvedený v odseku 1 alebo 2.
(6) O vstupe do obydlia, iného priestoru alebo na pozemok a vykonaných opatreniach napíše policajt úradný záznam.“.
JUDr. Peter Šamko, sudca Krajského súdu v Bratislave
Zdroj: www.pravnelisty.sk
ilustračné foto: pixabay.com