Nielen v odborných kruhoch rezonuje už niekoľko mesiacov téma týkajúca sa inšpekcie MV SR, teda najmä toho, či inšpekčná služba ministerstva je alebo nie je súčasťou Policajného zboru, či je oprávnená žiadať súd o použitie informačno-technických prostriedkov podľa zákona o ochrane pred odpočúvaním (zákon č. 166/2003 Z. z.), respektíve či je inšpekčná služba oprávnená na vedenie vyšetrovania podľa Trestného poriadku.
Pre úplnosť pripomeniem, že ohľadne tejto problematiky boli vydané v roku 2015 dve výkladovo odlišné rozhodnutia Najvyššieho súdu SR. Ide o rozsudok sp. zn. 1 To 1/2015 z 29.05.2015 (ďalej v texte len rozhodnutie senátu JUDr. Harabina), ktorý skonštatoval, zjednodušene povedané, že inšpekčná služba nie je súčasťou Policajného zboru a preto nie je oprávnená na žiadanie odposluchov v zmysle zákona o ochrane pred odpočúvaním a nie je ani oprávnená na vedenie vyšetrovania podľa Trestného poriadku. K úplne opačnému záveru dospel Najvyšší súd SR v uznesení sp. zn. 5 Tdo 42/2015 zo dňa 02.07.2015 (ďalej v texte len rozhodnutie senátu JUDr. Klimenta).
Vzhľadom k tomu, že došlo k rozdielnej rozhodovacej činnosti najvyššieho súdu ohľadne tej istej spornej otázky má dňa 29.09.2015 zasadnúť trestnoprávne kolégium Najvyššieho súdu SR a prijať zjednocujúce stanovisko.
Médiá, politici, či mimovládne organizácie jednotne popierajú správnosť rozhodnutia senátu JUDr. Harabina (a to takmer výhradne len z dôvodu, že ide o rozhodnutie senátu JUDr. Harabina, t. j. bez toho, aby sa bližšie oboznámili s použitou právnou argumentáciou a podrobili ju odbornej polemike) a v podstate každému, kto nezdieľa ich názor sa hrozí „vyzlečením z talára“, respektíve vedením disciplinárneho konania (len pripomínam, že rozhodnutie senátu JUDr. Harabina bolo médiami, či niektorými domnelými odbornými autoritami označené za svojvoľné v podstate len preto, že ide o rozhodnutie senátu JUDr. Harabina, nakoľko každý objektívny pozorovateľ, ktorý sa skutočne oboznámil s týmto rozhodnutím musel zistiť, že obsahuje podrobnú právnu argumentáciu, podrobný výklad sporných právnych ustanovení, s ktorým sa dá alebo nedá súhlasiť, ale celkom určite ho nemožno označiť za svojvoľný).
Napriek tomu, že problematika zákonnosti vykonávania činnosti inšpekčnej služby je čisto odbornou témou, doposiaľ som nezaznamenal žiadnu odbornú diskusiu o tejto problematike (napríklad v odborných časopisoch, na seminároch a podobne). Výnimku tu predstavuje len písomné stanovisko Právnickej fakulty UK v Bratislave (pozri TU). Všetko čo doposiaľ odznelo, a to najmä v médiách, nemá nič spoločné s vedením racionálnej odbornej polemiky o spornej právnej problematike.
Vzhľadom k uvedenému sa pokúsim aspoň o stručnú odbornú právnu argumentáciu ohľadne problematiky inšpekčnej služby a to bez toho, aby som dopredu odmietal niektorí z právnych názorov, napríklad len preto, že ho vyslovil senát pod vedením JUDr. Harabina.
Po dôslednom oboznámení sa z obidvomi vyššie uvedenými rozhodnutiami najvyššieho súdu som názoru, že právna argumentácia vyslovená v rozhodnutí senátu JUDr. Harabina je správna, logická a zodpovedajúca súčasnému stavu právnej úpravy.
V stručnosti si dovolím prezentovať aké argumenty ma k tomu záveru viedli.
Podľa § 4 ods. 1 zákona o Policajnom zbore (zákon č. 171/1993 Z. z.) sa Policajný zbor člení na službu kriminálnej polície, službu finančnej polície, službu poriadkovej polície, službu dopravnej polície, službu železničnej polície, službu ochrany objektov, službu hraničnej a cudzineckej polície, službu osobitného určenia, službu ochrany určených osôb a inšpekčnú službu.
Z uvedeného ustanovenia je zrejmé, že inšpekčná služba má byť v zmysle zákona o Policajnom zbore súčasťou Policajného zboru. Právne (de iure) teda inšpekčná služba musí byť (obligatórne) súčasťou Policajného zboru a nie je prípustné, aby existovala paralelne mimo štruktúry Policajného zboru, respektíve, aby neexistovala vôbec (teda, aby Policajný zbor nemal ako svoju súčasť inšpekčnú službu).
To napokon vyplýva aj z ustanovenia § 4 ods. 2 zákona o Policajnom zbore podľa ktorého služby Policajného zboru pôsobia v rámci útvarov Policajného zboru, ktoré zriaďuje a zrušuje minister.
Aj z tohto ustanovenia je podľa môjho názoru nepochybné, že služby Policajného zboru musia (obligatórne) pôsobiť v rámci útvarov Policajného zboru, teda nie v rámci útvarov, ktoré organizačne pod Policajný zbor nepatria. Tieto útvary Policajného zboru síce podľa zákona zriaďuje a zrušuje minister, avšak môže tak urobiť len v rámci organizačnej štruktúry Policajného zboru. Dovolím si tvrdiť, že iný výklad ustanovenia § 4 ods. 2 zákona o Policajnom zbore ani nie je možný, nakoľko toto ustanovenie celkom jednoznačne hovorí o tom, že minister má kompetenciu na zriaďovanie a zrušovanie útvarov len v rámci Policajného zboru. Ak teda služby Policajného zboru musia podľa zákona pôsobiť v rámci útvarov Policajného zboru, nie je možné, aby zároveň mohli pôsobiť mimo organizačnej štruktúry Policajného zboru. Tu treba opätovne zdôrazniť, že ide o útvary Policajného zboru a nie o útvary, ktoré môžu ale aj nemusia byť súčasťou Policajného zboru (už zo zákonného slovaného spojenia „útvar Policajného zboru“ je zrejmé, že útvar musí byť súčasťou Policajného zboru a nemôže ísť o útvar Ministerstva vnútra SR alebo aj o útvar Ministerstva vnútra SR). Napokon, nikde v zákone o Policajnom zbore sa nenachádza ani zmienka o tom, že by minister mohol vytvárať akýsi paralelný Policajný zbor, či, že by mohol zriaďovať útvary mimo organizačnú štruktúru Policajného zboru (práve naopak, zo zákona o Policajnom zbore je zrejmé, že minister sa môže „pohybovať len vo vnútri“, teda v hraniciach organizačnej štruktúry Policajného zboru).
Možno preto uzavrieť, že právne (podľa zákona o policajnom zbore) musí inšpekčná služba pôsobiť v rámci útvarov Policajného zboru, teda musí byť súčasťou Policajného zboru.
Ak sa zameriame na to, či je tento zákonný predpoklad naplnený aj reálne (t.j., či faktický stav zodpovedá právnemu) zistíme, že fakticky inšpekčná služba Policajného zboru neexistuje. Namiesto inšpekčnej služby Policajného zboru reálne totiž existuje Sekcia kontroly a inšpekčnej služby Ministerstva vnútra SR.
Podľa môjho názoru je nepochybné, že táto sekcia je organizačnou súčasťou Ministerstva vnútra SR a nie Policajného zboru. Napokon, aj samotná internetová stránka MV SR definuje Sekciu kontroly a inšpekčnej služby Ministerstva vnútra SR ako (citujem) „samostatný útvar Ministerstva vnútra SR, výlučne podriadený ministrovi vnútra, nezávislý od riadenia a štruktúr polície, ktorý plní úlohy na úseku kontroly a inšpekčnej služby“. Dokonca aj MV SR nepovažuje uvedenú sekciu za súčasť Policajného zboru.
V rozhodnutí senátu JUDr. Klimenta sa v zhode so stanoviskom Právnickej fakulty UK v Bratislave uvádza, že Policajný zbor má podvojnú organizačnú štruktúru, nakoľko sa člení vertikálne a horizontálne. Z toho sa následne, bez bližšej argumentácie, vyvodzuje pomerne schizofrenický záver, že inšpekčná služba pôsobí v rámci Sekcie kontroly a inšpekčnej služby MV SR, ktorá je útvarom Policajného zboru a je len začlenená do ministerstva vnútra (teda v podstate má ísť o útvar, ktorý je súčasťou Policajného zboru a zároveň aj súčasťou organizačnej štruktúry ministerstva vnútra).
Podľa môjho názoru však zákon o Policajnom zbore nič o podvojnej vnútornej organizačnej štruktúre Policajného zboru nehovorí (teda nič také z čoho by sa dali vyvodzovať závery o tom, že jeden a ten istý orgán môže byť zaradený do organizačnej štruktúry ministerstva a zároveň považovaný za súčasť Policajného zboru). A už vôbec zákon o Policajnom zbore neumožňuje, aby mohla niektorá zo služieb Policajného zboru pôsobiť popri Policajnom zbore, či namiesto služby Policajného zboru. Tvrdenie, že sekcia ministerstva je aj zároveň súčasťou Policajného zboru je preto skutočne odvážne, pretože v podstate pripúšťa splynutie Policajného zboru s ministerstvom vnútra, čo zákon o Policajnom zbore zjavne neumožňuje (treba pripomenúť, že Policajný zbor nie je totožný subjekt s Ministerstvom vnútra SR).
Pokiaľ sa v rozhodnutí senátu JUDr. Klimenta ako aj stanoviska Právnickej fakulty UK ďalej uvádza, že Sekcia kontroly a inšpekčnej služby PZ (správne má táto inšpekcia v názve MV SR a nie PZ) nie je jediným útvarom PZ priamo organizačne začleneným do organizácie MV SR, pretože súčasťou štruktúry ministerstva vnútra je aj Prezídium Policajného zboru, tak je nutné pripomenúť, že zákon o Policajnom zbore nepozná inštitúciu s názvom „Prezídium Policajného zboru“. V zmysle tohto zákona nič také ako Prezídium Policajného zboru nemusí existovať a preto ani nemusí byť organizačnou súčasťou Policajného zboru. Len pre úplnosť je potrebné dodať, že Prezídium Policajného zboru je inštitúcia vytvorená iba interným predpisom ministerstva a preto akékoľvek porovnávanie s inšpekčnou službou, ktorej existenciu predpokladá priamo zákon o Policajnom zbore, neobstojí.
Ak by sme pripustili iný výklad, t. j. výklad uvedený v rozhodnutí senátu JUDr. Klimenta, či v stanovisku Právnickej fakulty UK, museli by sme zároveň pripustiť, že minister je oprávnený vyňať z Policajného zboru aj iné služby Policajného zboru (napríklad službu dopravnej polície, či službu kriminálnej polície) a vytvoriť im útvary mimo štruktúry Policajného zboru (napríklad aj z nich vytvoriť sekcie, či odbory na ministerstve vnútra, respektíve na akomkoľvek inom ministerstve a zároveň ich formálne označiť aj za súčasť Policajného zboru). Takýmto spôsobom by minister mohol „vypitvať“ celý Policajný zbor a zriadiť fakticky paralelný, ktorý by stál mimo štruktúr Policajného zboru. Som názoru, že ak zákon o policajnom zbore vyslovene hovorí aké služby majú tvoriť Policajný zbor a že minister zriaďuje alebo zrušuje útvary Policajného zboru v rámci ktorých tieto služby pôsobia avšak vždy len v rámci Policajného zboru, dáva tým najavo aj to, že je neprijateľné paralelné vytváranie akejsi „ministerskej polície“, ktorá by pôsobila, či mohla pôsobiť vedľa (popri), respektíve namiesto Policajného zboru. Tvrdenie, že sekcia, ktorá je organizačne súčasťou Ministerstva vnútra SR je alebo môže byť zároveň aj súčasťou Policajného zboru je preto neprijateľné a má skôr znaky účelového výkladu.
Policajný zbor teda reálne (v skutočnosti) netvorí aj služba inšpekčnej služby tak ako by podľa zákona o Policajnom zbore mala, ale fakticky existuje len sekcia a to popri Policajnom zbore ako súčasť organizačnej štruktúry ministerstva. Takýto faktický stav, ktorý nezodpovedá právnemu je podľa môjho názoru neprijateľný a ide o porušenie (obchádzanie) ustanovení zákona o Policajnom zbore.
Z tohto pohľadu je bez právneho významu, či je inšpekcia priamo podriadená prezidentovi Policajného zboru alebo ministrovi, nakoľko prípadný nedostatok nezávislosti inšpekcie neznamená automaticky aj jej nezákonnosť. Rozhodujúcim je tu však fakt, že inšpekcia reálne (v skutočnosti) nie je súčasťou Policajného zboru. Inšpekčná služba, ktorá nepôsobí ako súčasť Policajného zboru, tak ako to vyslovene stanovuje zákon o Policajnom zbore, nemôže pôsobiť zákonne, pretože zákon o Policajnom zbore pozná len inšpekčnú službu Policajného zboru a nie sekciu inšpekčnej služby Ministerstva vnútra SR. Vzhľadom k uvedenému ani takáto sekcia nemôže plniť úlohy Policajného zboru v zmysle zákona o Policajnom zbore, pretože tento zákon neoprávňuje ministra, aby úlohy Policajného zboru zveroval odborom, či sekciám ministerstva, prípadne iným orgánom, ktoré stoja mimo štruktúry Policajného zboru.
Pokiaľ sa v rozhodnutí senátu JUDr. Klimenta uvádza, že Policajný zbor tvorí súbor všetkých jeho príslušníkov prijatých do zboru bez ohľadu na ich služobné zaradenie, tak s týmto názorom sa nemožno bezvýhradne stotožniť. Opätovne treba pripomenúť, že Policajný zbor ako ozbrojený zbor tvoria podľa zákona o Policajnom zbore služba kriminálnej polície, služba finančnej polície, služba poriadkovej polície, služba dopravnej polície, služba železničnej polície, služba ochrany objektov, služba hraničnej a cudzineckej polície, služba osobitného určenia, služba ochrany určených osôb a inšpekčná služba.
Jednotliví policajti pritom pôsobia v rámci Policajného zboru, teda mali by pôsobiť v rámci predmetných služieb, ktoré, ako už bolo uvedené, musia byť súčasťou Policajného zboru. Sekcia, či odbor ministerstva sa preto nestáva a ani nemôže stať súčasťou Policajného zboru len preto, že na ňom pôsobia policajti. Ak je teda policajt pridelený na výkon funkcie na odbor, či sekciu ministerstva celkom určite tento akt nespôsobí, že sa zo sekcie, či odboru stane zároveň (automaticky) aj orgán Policajného zboru. Medzi pojmy „Policajný zbor“ a „policajt“ preto nie je možné klásť mechanicky rovnítko, nejde o totožné pojmy, ktoré by mali rovnaký obsah. Som názoru, že porovnanie so stážou sudcu na ministerstve spravodlivosti je tu pomerne trefné. Sudca, ktorý vykonáva stáž na ministerstve síce neprestáva byť počas stáže sudcom, avšak počas stáže nemôže vykonávať pôsobnosť (kompetencie) sudcu na súde. Analogicky tak policajt, ktorý pôsobí na ministerstve je stále policajtom, avšak tým, že nepôsobí v rámci Policajného zboru ho nemožno označiť napríklad za vyšetrovateľa Policajného zboru (policajta za vyšetrovateľa určuje podľa zákona o štátnej službe policajtov minister, avšak v zmysle Trestného poriadku musí ísť o vyšetrovateľa Policajného zboru. Minister je tu preto obmedzený Trestným poriadkom v tom, že za vyšetrovateľa môže určiť len policajta pôsobiaceho v štruktúrach Policajného zboru).
Ak teda ustanovenie § 4 ods. 4 zákona o ochrane pred odpočúvaním hovorí že žiadosť o použitie informačno-technických prostriedkov predkladá súdu orgán štátu, myslia sa týmto orgánom len subjekty, ktoré sú vymedzené v ustanovení § 2 ods. 2 medzi ktorými je vyslovene uvedený Policajný zbor. V zmysle zákona o ochrane pred odpočúvaním teda žiadosť na odposluch nemôže podať sudcovi sekcia, či odbor ministerstva, respektíve policajt vykonávajúci činnosť mimo Policajný zbor na ministerstve, ale len Policajný zbor. Z uvedeného vyplýva, že Sekcia kontroly a inšpekčnej služby MV SR nie je oprávneným orgánom na podanie takejto žiadosti, pretože je súčasťou ministerstva a nie Policajného zboru. Ak by zákonodarca chcel, aby o odposluch mohli žiadať aj ministerstvá, celkom určite by to do zákona o ochrane pred odpočúvaním uviedol. Pokiaľ teda rozhodnutie senátu JUDr. Harabina vyslovilo nezákonnosť takéhoto odpočúvania, nie je možné tomuto názoru nič zásadné vytknúť (a už vôbec by som si ho netrúfal označiť za svojvoľné), pretože odpočúvanie sa realizovalo na podklade žiadosti neoprávnenej osoby. Ide preto nielen o nezákonné odpočúvanie, ale (vzhľadom k teórii plodov z otráveného stromu) sú nezákonnosťou kontaminované aj všetky ostatné dôkazy, ktoré sa z odpočúvania získali.
Pokiaľ ide o Trestný poriadok tak z ustanovenia § 10 ods. 8 písm. a) Tr. por. je zrejmé, že policajtom sa na účely Trestného poriadku rozumie vyšetrovateľ Policajného zboru. Opätovne treba pripomenúť, že má ísť o vyšetrovateľa Policajného zboru, nie o policajta, ktorý vykonáva činnosť v rámci odboru Ministerstva vnútra SR, kde bol z Policajného zboru pridelený na výkon činnosti. Vyšetrovateľ Policajného zboru môže vykonávať svoju činnosť len v rámci Policajného zboru a nie v rámci ministerstva (ministerstvá nedisponujú zákonnými kompetenciami na zriaďovanie vyšetrovacích orgánov, ktoré by bolo možné považovať za orgány činné v trestnom konaní v zmysle Trestného poriadku). To vyplýva z už uvedeného, teda z toho, že minister nemá zákonné oprávnenie na zriaďovanie vyšetrovacích orgánov stojacich mimo Policajný zbor. Minister teda nemôže vyňať časť vyšetrovateľov z Policajného zboru a organizačne ich zaradiť na ministerstvo. Alebo povedané inak, urobiť tak môže, avšak počas ich pôsobnosti na ministerstve nemôžu realizovať kompetencie vyšetrovateľa Policajného zboru.
Netvrdím, že môj vyššie prezentovaný stručný právny názor je zaručene správny a jediný možný, avšak vhodne ilustruje skutočnosť, že zákonnosť postavenia Sekcie kontroly a inšpekčnej služby MV SR nie je až tak jednoznačná ako sa prezentuje v médiách a že ani opačný názor o zákonnosti pôsobenia inšpekcie nie je „nepriestrelný“. Vyvodzovať disciplinárnu zodpovednosť sudcu, či sudcov (respektíve ich akokoľvek inak trestať, či odvolávať z funkcií) len preto, že sa súd stotožnil s námietkou obhajoby o nezákonnosti predmetnej sekcie považujem za neprípustné a zasahujúce do nezávislosti rozhodovacej činnosti súdov (rovnako tak považujem za neprijateľné odmietať určitú právnu argumentáciu len s poukazom na osobu, ktorú ju vyslovila). Pre úplnosť je nutné dodať, že súdy nie sú zriadené na to, aby rozhodovali podľa želaní novinárov, politikov, či mimovládnych organizácií, ktorých názory sa vydávajú za verejnú mienku (nie je pritom vylúčené, že aj tzv. väčšinový názor, či tzv. názor verejnej mienky je nesprávny, či odporujúci zneniu právnych predpisov). A napokon, súdy v trestnom konaní nebojujú proti kriminalite (tak ako to často nesprávne zaznieva z ministerstva vnútra, ak príde k oslobodeniu obžalovaného) pretože ich zákon nezaraďuje medzi orgány činné v trestnom konaní (orgánmi činnými v trestnom konaní sú len polícia a prokuratúra). Súd v trestnom konaní preto nemožno považovať za pomocníka prokurátora, či za protistranu obžalovaného, ktorý pomáha prokurátorovi pri usvedčovaní obžalovaného. Takéto ponímanie súdov je absolútne pomýlené a je v rozpore so zásadou, že v konaní pred súdom má dôkazné bremeno výhradne prokurátor a je len jeho úlohou a zodpovednosťou, či ho v konaní pred súdom unesie. Súd následne posudzuje, či prokurátor toto dôkazné bremeno uniesol alebo neuniesol a či pri zhromažďovaní dôkazov postupovali orgány činné v trestnom konaní v súlade so zákonom. Ak súd zistí nezákonnosť v procesnej činnosti štátnych orgánov, ktorá je neodstrániteľná nie je možné, aby uznal obžalovaného za vinného, či ponechal v platnosti odsúdenie obžalovaného, ktoré by bolo založené na nezákonnom postupe štátnych orgánov pri zabezpečovaní dôkazov. Rozhodnutie súdu musí byť zákonné a spravodlivé, čo však neznamená, že takýmto rozhodnutím nemôže byť rozhodnutie oslobodzujúce, respektíve rozhodnutie, ktoré vyslovuje nezákonnosť činnosti sekcie inšpekčnej služby MV SR.
Namiesto záveru si dovolím vysloviť presvedčenie, že pri prijímaní zjednocujúceho stanoviska ohľadne problematiky inšpekcie zavážia na Najvyššom súde SR len (výhradne) odborné argumenty.
Právne vety zjednocujúceho stanoviska NS SR ohľadne policajnej inšpekcie si môžete pozrieť TU.
JUDr. Peter Šamko, sudca Krajského súdu v Bratislave
Poznámka: článok bol pôvodne publikovaný na portáli právnelisty.sk
ilustračné foto: pixabay.com