Neodmysliteľnou súčasťou agendy vymáhania pohľadávok je aj prihlasovanie pohľadávok do konkurzu. Elektronizácia sa dotkla aj tejto sféry vytvorením elektronického formulára dostupného na portáli slovensko.sk.
Štandardne (v papierovom svete) sa prihláška podáva v jednom rovnopise u správcu a v jednom rovnopise veriteľ doručí prihlášku aj na súd. V prípade elektronickej formy prihlášky sa doručením prihlášky do elektronickej schránky správcu považuje prihláška za doručenú aj na súde.
Prihlášku teda možno podať aj elektronicky a to do elektronickej schránky správcu prostredníctvom na to určeného elektronického formulára; elektronické podanie a jeho prílohy musia byť podpísané zaručeným elektronickým podpisom osoby oprávnenej na podanie elektronického podania (zákon o konkurze používa zastaralú terminológiu – správne má byť kvalifikovaný elektronický podpis). Súčasťou prihlášky nepeňažnej pohľadávky podávanej elektronicky do elektronickej schránky správcu musí byť znalecký posudok určujúci hodnotu nepeňažnej pohľadávky.
V prípade, že prihlášku správcovi nemožno doručiť elektronicky do elektronickej schránky správcu preukázateľne z dôvodov, ktoré nenastali na strane podávajúcej osoby, lehota na podanie písomností sa považuje za zachovanú, ak sa písomnosti doručia správcovi najneskôr do troch pracovných dní po uplynutí lehoty na prihlasovanie pohľadávok.
Na elektronické doručovanie elektronických podaní správcovi sa použije osobitný predpis (zákon o e-Governmente).
Vzhľadom na zavedenie možnosti elektronického prihlasovania pohľadávok v konkurze sa správcom zriaďujú a aktivujú elektronické schránky automaticky zo zákona. Správca je povinný používať pri výkone správcovskej činnosti, najmä pri vedení správcovského spisu, programové a technické prostriedky schválené ministerstvom a pri prijímaní elektronických podaní elektronickú schránku správcu; elektronická schránka správcu sa považuje za elektronickú schránku orgánu verejnej moci.
Na portáli slovensko.sk možno nájsť v súvislosti s prihlasovaním pohľadávok 3 služby a to „Podávanie prihlášky pohľadávky“, „Podávanie prihlášky zabezpečenej pohľadávky“ a „Podávanie súhrnnej prihlášky pohľadávok“.
Všetky 3 uvedené elektronické služby poskytujú občanom a podnikateľom možnosť elektronickej registrácie pohľadávky k prebiehajúcemu konkurznému a reštrukturalizačnému konaniu. V prípade nepeňažnej pohľadávky je možné registrovať aj pohľadávku formou znaleckého posudku. Registrácia elektronickou formou a aj následná notifikácia o výsledku spracovania pohľadávky zjednodušuje fyzickým a právnickým osobám komunikáciu so správcom konkurzného a reštrukturalizačného konania, šetrí čas správcu, ktorý má prihlášky automaticky kategorizované vo workliste IS a aj čas podávateľa, ktorý nemusí využiť na podanie poštu, resp. iný kanál ale použije efektívnu elektronickú možnosť. Cieľom služby nie je riešiť samotné podanie (je riešené v projekte elektronickej podateľne), ale procesy súvisiace s týmto podaním. To znamená, že po spracovaní podania podateľňou je toto podanie ďalej spracované systémom RÚ, pričom dostupné štruktúrované informácie sa zobrazia na webových stránkach RÚ. Každá prihláška pohľadávky, aj každá pohľadávka má svoj vlastný životný cyklus, ktorý je evidovaný a následne zobrazovaný RÚ.
Postup podávania prihlášok je nasledovný. V katalógu služieb je potrebné nájsť službu „Podávanie prihlášky pohľadávky/Podávanie prihlášky zabezpečenej pohľadávky/Podávanie súhrnnej prihlášky pohľadávok“ a pomocou funkcie „Zvoľte poskytovateľa služby“ vybrať správcu daného konkurzu – následne odkliknete tlačidlo „prejsť na službu“ a po tomto kroku sa zobrazí elektronický formulár prihlášky, v ktorom vyplníte všetky potrebné údaje a priložíte prílohy. Ak máte prihlášku vyplnenú a prílohy nahraté, tak formulár a všetky prílohy podpíšte kvalifikovaným elektronickým podpisom a odkliknete odoslať.
Tomáš Čentík, 16.04.2019
ilustračné foto: redakcia