Reforma Európskeho súdu pre ľudské práva (ESĽP) prebieha už niekoľko rokov a jednou z jej nedávnych súčastí bola aj novela Pravidiel Súdu, ktoré podrobne upravujú konanie pred ESĽP. Novinkou by, okrem iného, mal byť aj pilotný projekt elektronickej komunikácie so sťažovateľmi potom, ako bola s ich sťažnosťami oficiálne oboznámená vláda.
Avšak faktom zostáva, že vyše 90% sťažností sa nikdy nedostane do fázy komunikácie s vládou, keďže budú odmietnuté ako neprijateľné. Z toho dôvodu je nevyhnutné podrobne poznať špecifické procesné pravidlá konania pred ESĽP a najmä formálne náležitosti sťažnosti. V roku 2014 nadobudlo účinnosť nové znenie Pravidla 47 (v slovenskom jazyku je dostupné TU), ktorého cieľom bolo, okrem iného, zefektívniť proces spracovávania sťažností.
Pri podávaní sťažností sa preto netreba spoliehať na predchádzajúce skúsenosti s konaním pred ESĽP, ale je nevyhnutné riadiť sa výlučne novými pravidlami. Relevantné informácie sú na stránke ESĽP dostupné aj v slovenskom jazyku.
Aké sú teda najzásadnejšie zmeny, ktoré prinieslo nové znenie Pravidla 47? Po prvé, ak nebude sťažnosť predložená na úplne a riadne vyplnenom novom type formulára a ak k nej nebudú pripojené kópie všetkých relevantných dokumentov, nebude zaregistrovaná a teda ani preskúmaná ESĽP. Po druhé, ak sťažovateľ bude chcieť nesprávne podanú sťažnosť dodatočne „napraviť“ predložením nového formulára s kópiami dokumentov, bude tak musieť urobiť ešte pred uplynutím šesťmesačnej lehoty. Inak bude jeho sťažnosť odmietnutá ako podaná oneskorene v zmysle článku 35 ods. 1 Európskeho dohovoru o ľudských právach.
1. Nový formulár sťažnosti
Nový formulár sťažnosti je dostupný na stránke ESĽP v rôznych jazykoch, vrátane slovenského. Kancelária ESĽP akceptuje len tento formulár a nie jeho predchádzajúce verzie.
2. Úplné a správne vyplnenie formulára sťažnosti
V zmysle Pravidla 47 je potrebné vyplniť všetky časti formulára. Ak sťažovateľ nevyplní niektorú časť formulára alebo ak formulár nepodpíše, jeho sťažnosť nebude zaregistrovaná, keďže nebude spĺňať náležitosti Pravidla 47.
Pravidlo 47 ods. 2(b) umožňuje sťažovateľom predložiť doplňujúce informácie vo forme prílohy k formuláru sťažnosti s uvedením ďalších podrobností ohľadne faktov, namietaných porušení Dohovoru, ako i argumentov na podporu sťažnosti, maximálne však v počte 20 strán (do tohto počtu sa samozrejme nezarátavajú predkladané dokumenty). Ak počet strán takejto prílohy presiahne 20, sťažovateľ bude riskovať, že jeho podanie nebude v súlade s Pravidlom 47 a nebude Kanceláriou zaregistrované.
3. Priloženie plnej moci
Ak je sťažovateľ v momente podávania sťažnosti zastúpený advokátom alebo inou osobou, je potrebné vyplniť a podpísať plnú moc, ktorá je priamo súčasťou formulára sťažnosti. Na stránke ESĽP je dostupný aj osobitný formulár na udelenie plnomocenstva, ale v zmysle inštrukcií je ho možné použiť len vtedy, ak sťažovateľ nemal právneho zástupcu v čase vyplňovania formulára sťažnosti, alebo ak si sťažovateľ dodatočne želá zmeniť právneho zástupcu, ktorý bol pôvodne uvedený vo formulári sťažnosti.
4. Predloženie relevantných dokumentov na podporu sťažnosti
V tomto zmysle je potrebné poznamenať, že na správne predloženie sťažnosti nestačí len predložiť kópie všetkých relevantných dokumentov, ktoré boli prijaté na vnútroštátnej úrovni. Dokumenty je potrebné (i) zoradiť chronologicky a podľa jednotlivých konaní, (ii) strany vzostupne očíslovať, (iii) nespájať dokumenty spinkami alebo inak, a (iv) na príslušnej strane formulára rozpísať zoznam dokumentov v chronologickom poradí s ich stručným opisom. Ak sťažovateľ nebude postupovať týmto spôsobom, riskuje, že jeho sťažnosť nebude zaregistrovaná.
5. Len úplne a správne vyplnená sťažnosť preruší plynutie šesťmesačnej lehoty na podávanie sťažností
Tu spočíva zásadná zmena v spôsobe podávania sťažností. V predchádzajúcom období totiž postačovalo poslať Kancelárii ESĽP akýsi „predbežný list“. Ak v tomto podaní sťažovatelia opísali podstatu sťažnosti a následne predložili formulár sťažnosti a doplňujúce dokumenty, ich sťažnosť sa považovala za podanú dňom odoslania predbežného listu. Bolo tomu aj vtedy, ak bol tento predbežný list odoslaný v posledný deň šesťmesačnej lehoty (pozri napr. Abdulrahman p. Holandsku).
Podľa nového pravidla už takýto postup nie je možný. Ak je Kancelárii doručené podanie (sťažnosť), Kancelária overí, či toto podanie obsahuje všetky požadované formálne náležitosti a dokumenty. Ak tomu tak nie je, sťažovateľ bude informovaný, že jeho podanie nespĺňa požiadavky Pravidla 47 a nebude preskúmané Súdom. Ak chce sťažovateľ následne „opraviť chyby“ a podať úplne a správne vyplnenú sťažnosť, musí vyplniť nový formulár a opätovne odoslať všetky kópie dokumentov. Samozrejme, ak tak stihne urobiť ešte pred uplynutím šesťmesačnej lehoty, jeho nová sťažnosť môže byť ešte stále zaregistrovaná a preskúmaná ESĽP, keďže prvotné nezaregistrovanie nesprávne podanej sťažnosti neznamená, že jeho sťažnosť bola formálne odmietnutá ako neprijateľná podľa článku 35 ods. 1 Dohovoru.
Prvé nedôsledné podanie môže mať zásadný vplyv na dodržanie šesťmesačnej lehoty v zmysle článku 35 ods. 1 Dohovoru. Ak bolo totiž pôvodné podanie predložené tesne pred koncom lehoty, nová, „opravená“ sťažnosť už bude s veľkou pravdepodobnosťou podaná oneskorene. Súd nebude prihliadať na to, že sťažovateľ už pred tým jedno podanie odoslal. Sťažnosť je preto vhodné odoslať čo najskôr po prijatí konečného vnútroštátneho rozhodnutia.
Podľa Pravidla 47 taktiež nestačí poslať sťažnosť faxom. Pre dátum podania sťažnosti je rozhodujúci len dátum odoslania úplne a správne vyplnenej sťažnosti poštou.
Kedy je posledný možný deň na predloženie sťažnosti? Pre ilustráciu môžeme uviesť prípad Sabri Güneş p. Turecku, o ktorom rozhodovala Veľká komora ESĽP. V tomto prípade bolo konečné vnútroštátne rozhodnutie sťažovateľovi doručené 28. novembra 2005. Šesťmesačná lehota v zmysle článku 35 ods. 1 Dohovoru preto začala plynúť nasledujúci deň a uplynula o polnoci v nedeľu 28. mája 2006. Sťažnosť na ESĽP bola podaná 29. mája 2006, teda po uplynutí lehoty. ESĽP poznamenal, že pre konanie pred ním nie sú rozhodujúce vnútroštátne pravidlá a procesné lehoty, a to ani vtedy, ak by sa podľa domáceho práva posledný deň lehoty presunul na najbližší nasledujúci pracovný deň. Podávanie sťažností na ESĽP sa riadi výlučne ustanoveniami Dohovoru. To znamená, že ak posledný deň lehoty pripadá na sobotu, nedeľu alebo sviatok, a v tieto dni nie je možné sťažnosť odoslať poštou, sťažnosť je potrebné odoslať v niektorý predchádzajúci deň. Ak bude sťažnosť podaná v najbližší pracovný deň nasledujúci po uplynutí lehoty, bude podaná oneskorene.
Samozrejme, Pravidlo 47 umožňuje výnimky zo splnenia formálnych náležitostí, a to napríklad pri podávaní návrhu na vydanie predbežného opatrenia alebo vo výnimočných prípadoch (takýmito boli podľa správy ESĽP z februára 2015 napríklad akceptovanie ťažkostí pri predkladaní dokumentov pri podaniach sťažovateľov z oblastí Ukrajiny, v ktorých v súčasnosti prebieha konflikt, alebo v niektorých prípadoch osôb pozbavených osobnej slobody alebo cudzincov v administratívnom zaistení).
Podľa správy ESĽP bolo v roku 2014 Kancelárii doručených 52,758 podaní (sťažností), z ktorých 23% nebolo v súlade s novým pravidlom 47. Najčastejšie dôvody pre neregistrovanie sťažností boli, okrem iného, neuvedenie namietaných porušení práv vo formulári, nedoloženie dokumentov alebo neuvedenie, že sťažovateľ uplatnil dostupné účinné opravné prostriedky. Kancelária ESĽP v správe ocenila zvýšenie kvality podaní vo všeobecnosti, čo taktiež pomáha prispievať k efektívnejšiemu spracovávaniu sťažností. Zdá sa, že postup podľa nového Pravidla 47 by tak naozaj mohol prispieť k očakávanému rýchlejšiemu spracovávania prípadov a k znižovaniu počtu nevybavených sťažností.
Kancelária ESĽP taktiež pripravila krátke inštruktážne video vo viacerých jazykoch, ktoré názorne vysvetľuje nový spôsob podávania sťažností.
Zuzana Kovaľová (European HUman Rights Association, Strasburg)
ilustračné foto: www.pixabay.com