Ste konateľom alebo spoločníkom pasívnej eseročky, z ktorej nepoberáte žiaden príjem a máte záujem o zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie? V takom prípade so zaradením do evidencie na úrade práce automaticky nepočítajte, nakoľko skutočnosť, že spoločnosť neprodukuje žiaden zisk je bez právneho významu.
Je bežnou praxou, že z rôznych dôvodov dochádza (resp. dochádzalo - po zavedení tzv. daňových licencií však došlo k pomerne masívnej likvidácii týchto spoločnosti, resp. k prevodom obchodných podielov) k založeniu spoločností s ručením obmedzeným, ktoré nie sú aktívne (neformálne označované tiež ako mŕtve alebo spiace spoločnosti).
Napriek ekonomickej pasivite spoločnosti je možnosť zaradenia konateľa a spoločníka s.r.o. do evidencie uchádzačov o zamestnanie v zásade vylúčená (až na jednu výnimku uvedenú v ďalšom texte) – zákon č. 5/2004 Z.z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov totiž konateľa a spoločníka spoločnosti s ručením obmedzeným označuje za samostatne zárobkovo činnú osobu (§ 5 ods. 1 písm. a)), ktorá nie je považovaná za uchádzača o zamestnanie – základnou podmienkou zaradenia do evidencie je naplnenie legálnej definície uchádzača o zamestnanie.
Do evidencie uchádzačov o zamestnanie (tzv. evidencia nezamestnaných) nemožno spravidla zaradiť osoby vykonávajúce zárobkovú činnosť – zákon o službách zamestnanosti tieto osoby vylúčené z evidovania na úrade práce rozdeľuje do štyroch skupín (§ 6 ods. 1 v spojení s § 34 ods. 14 písm. h) zákona o službách zamestnanosti):
- zamestnanci – osoby v pracovnom pomere vykonávajúce závislú prácu na základe pracovnej zmluvy alebo osoby v obdobnom pracovnom vzťahu (napr. štátnozamestnanecký pomer)
- tzv. dohodári – osoby v pracovnoprávnom vzťahu vykonávajúce prácu na základ dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (dohoda o vykonaní práce, dohoda o pracovnej činnosti a dohoda o brigádnickej práci študentov) – do tejto skupiny patri tiež osoby vykonávajúce zárobkovú činnosť na základe právneho vzťahu podľa osobitného predpisu (napr. na základe príkaznej zmluvy podľa Občianskeho zákonníka, resp. mandátnej zmluvy podľa Obchodného zákonníka)
- samostatne zárobkovo činné osoby – osoby vykonávajúce činnosti za účelom dosahovania zisku na základe živnostenského oprávnenia alebo oprávnenia podľa osobitných predpisov (napr. daňoví poradcovia, advokáti, notári a pod.) – do tejto skupiny zaraďuje zákon aj spoločníkov verejnej obchodnej spoločnosti, komanditnej spoločnosti alebo spoločnosti s ručením obmedzeným, konateľov a členov dozornej rady spoločnosti s ručením obmedzeným alebo členom predstavenstva alebo dozornej rady akciovej spoločnosti
- zahraničné zárobkovo činné osoby – osoby vykonávajúce zárobkovú činnosť v členskom štáte Európskej únie alebo v cudzine.
Výkon funkcie konateľa a postavenie spoločníka v spoločnosti s ručením obmedzeným sú ex lege poňaté ako samostatne zárobková činnosť bez ohľadu na skutočnosť aká je výška ich príjmu od spoločnosti – t.j. ide o zákonnú prekážku zaevidovania na úrade práce. Zákon o službách zamestnanosti však obsahuje klauzulu, že konateľ a spoločník s.r.o. sa považuje za samostatne zárobkovo činnú osobu iba v tom prípade, ak nie je zamestnancom. Dodatok „ak nie je zamestnanec“ má ten právny význam, že osoba ktorá je súčasne konateľom/spoločníkom s.r.o. a zamestnancom, sa považuje na účely evidovania na úrade práce za zamestnanca a nie za samostatne zárobkovo činnú osobu – z tohto dôvodu sa aplikuje zákonná prekážka evidovania pod písm. a), z ktorej však zákon pozná výnimku, čo môže byť pre konateľa/spoločníka s.r.o., ktorý je zároveň zamestnancom nástrojom ako dosiahnuť zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie.
Z prekážok zápisu do evidencie uchádzačov o zamestnanie pod písm. a) a b) existujú dve výnimky a to (§ 6 ods. 2 zákona o službách zamestnanosti):
- ak osoby pod písm. a) a b) vykonávajú zárobkovú činnosť na základe pracovnoprávneho vzťahu alebo právneho vzťahu podľa osobitného predpisu, ak mzda alebo odmena za vykonávanie týchto činností nepresiahne 75 % zo sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu podľa osobitného predpisu platnej k prvému dňu kalendárneho mesiaca, za ktorý sa preukazuje výška mzdy alebo odmeny
- ak osoby pod písm. b) poskytujú údaje pre štatistiku rodinných účtov, ktorú vykonáva Štatistický úrad Slovenskej republiky, na základe dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru.
Z uvedených pravidiel (ne)zaradenia do evidencie uchádzačov o zamestnanie vyplýva, že konateľ/spoločník s.r.o. môže byť zaevidovaný v evidencii na úrade práce za kumulatívneho splnenia dvoch zákonných podmienok a to (i) má súčasne status zamestnanca a (ii) ako zamestnanec má mzdu nepresahujúcu zákonom stanovenú hranicu 75 % zo sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu. Nakoľko príjem konateľa, resp. spoločníka s.r.o. je právne irelevantný, pretože rozhodujúca je výška mzdy tejto osoby ako zamestnanca, v evidencii uchádzačov o zamestnanie tak môžu byť okrem konateľov/spoločníkov nefungujúcich s.r.o. evidovaný aj konatelia/spoločníci fungujúcich s.r.o. s vysokými ziskami. Zákonná dikcia sa nedotýka ani akcionárov akciových spoločností, ktorí majú vo svojej podstate obdobné postavenie ako spoločníci s.r.o. (prostredníctvom valného zhromaždenia ovplyvňujú chod spoločnosti, podieľajú sa na zisku a pod.).
Praktický význam zaradenia do evidencie uchádzačov o zamestnanie spočíva v tom, že fyzická osoba, ktorá je vedená v evidencii uchádzačov o zamestnanie sa považuje na účely zdravotného poistenia za osobu, za ktorú platí poistné štát (§ 11 ods. 7 písm. o) zákona č. 580/2004 Z.z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov).
Vo vzťahu k dávkam sociálneho poistenia (dávky v nezamestnanosti) je potrebné poukázať na jednu zákonnú anomáliu – osobe, ktorá prestala byť zamestnancom a splnila všetky podmienky nároku na dávku v nezamestnanosti (odpracované roky a pod.) nebude poskytnutá dávka v nezamestnanosti, ak je táto osoba konateľom alebo spoločníkom spoločnosti s ručením obmedzeným. Základným predpokladom poskytnutia dávky v nezamestnanosti je totiž zaradenie do evidencie nezamestnaných (§ 104 zákona č. 461/2003 Z.z. o sociálnom poistení). To znamená, že ak ste boli zamestnaní a odvádzali odvody na sociálne poistenie, tak napriek tomu prichádzate po skončení pracovného pomeru o dávku v nezamestnanosti, ak vykonávate funkciu konateľa alebo máte postavenie spoločníka v spoločnosti s ručením obmedzeným.
Na otázku položenú v nadpise príspevku je potrebné odpovedať áno, avšak s výhradou splnenia vyššie uvedených zákonných podmienok – bez toho, aby mal konateľ/spoločník s.r.o. súčasne postavenie zamestnanca dosahujúceho mzdu pod zákonom stanovenú hranicu je jeho zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie vylúčené.
ZMENA OD 1.1.2016
Od 1. januára 2016 vstúpila do účinnosti novela zákona č. 5/2004 Z.z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov a to zákon č. 353/2015 Z.z., ktorým sa okrem iného mení ustanovenie § 5 ods. 1 písm. a) citovaného zákona – na porovnanie uvádzam pôvodné znenie a aktuálne znenie:
Pôvodný normatívny text: „Samostatne zárobkovo činná osoba na účely tohto zákona je fyzická osoba, ktorá je spoločníkom verejnej obchodnej spoločnosti, komanditnej spoločnosti alebo spoločnosti s ručením obmedzeným, konateľom alebo členom dozornej rady spoločnosti s ručením obmedzeným alebo členom predstavenstva alebo dozornej rady akciovej spoločnosti podľa osobitného predpisu, ak nie je zamestnanec“.
Súčasný normatívny text: „Samostatne zárobkovo činná osoba na účely tohto zákona je fyzická osoba, ktorá je spoločníkom verejnej obchodnej spoločnosti, komanditnej spoločnosti alebo spoločnosti s ručením obmedzeným, konateľom alebo členom dozornej rady spoločnosti s ručením obmedzeným, členom predstavenstva alebo dozornej rady akciovej spoločnosti alebo prokuristom podľa osobitného predpisu“.
Zmenou znenia v § 5 ods. 1 písm. a) sa rozširuje okruh fyzických osôb, ktoré sa na účely tohto zákona považujú za samostatne zárobkovo činnú osobu, o prokuristu. Ide o zrovnoprávnenie prokuristu s inými fyzickými osobami, ktoré vykonávajú činnosti podľa Obchodného zákonníka a sú považované za samostatne zárobkovo činnú osobu (napr. konateľ, člen dozornej rady, člen predstavenstva).
Kľúčovou zmenou však je to, že podmienka pre samostatne zárobkovo činnú osobu, nebyť zamestnancom, bola vypustená. Právnym dôsledkom tejto zmeny je skutočnosť, že konateľ a spoločník s.r.o., ktorý bol doteraz zároveň v postavení zamestnanca a ako zamestnanec mal mzdu nepresahujúcu zákonom stanovenú hranicu 75 % zo sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu už po novom, t.j. od 1.1.2016 nemôže byť evidovaný na úrade práce ako uchádzač o zamestnanie.
Nakoľko bol príjem konateľa, resp. spoločníka s.r.o. podľa predchádzajúcej zákonnej úpravy právne irelevantný, pretože rozhodujúca bola výška mzdy tejto osoby ako zamestnanca, v evidencii uchádzačov o zamestnanie tak mohli figurovať okrem konateľov/spoločníkov nefungujúcich, resp. startupových s.r.o. evidovaný aj konatelia/spoločníci fungujúcich s.r.o. s vysokými ziskami.
Je na škodu veci, že v súvislosti s touto legislatívnou zmenou neprešiel kompromisný pozmeňovací návrh poslancov Jozefa Mihála a Lucie Nicholsonovej, podľa ktorého sa má za SŽČO považovať konateľ a spoločník s.r.o. iba v prípade, ak poberá príjem zo závislej činnosti. K opodstatnenosti tohto návrhu si dovoľujem v plnom rozsahu odkázať na jeho odôvodnenie:
„Účelom návrhu je jednoznačne stanoviť, kedy štatutárni zástupcovia obchodných spoločností budú na účely zákona o službách zamestnanosti definovaní ako samostatne zárobkovo činné osoby. Bude tak v prípade, ak nimi vykonávaná činnosť bude naozaj „zárobková“, teda ak za výkon svojej funkcie, respektíve ako spoločníci obchodných spoločností budú poberať zdaniteľný príjem posudzovaný ako príjem zo závislej činnosti podľa zákon o dani z príjmov. Takéto osoby nebudú môcť byť zaradené do evidencie ako uchádzači o zamestnanie (§ 6 zákona). Naopak štatutári obchodných spoločností a spoločníci obchodných spoločností nebudú považovaní za samostatne zárobkovo činné osoby, ak v svojom postavení nebudú dosahovať príjem. Napríklad v prípade obchodných spoločností, ktoré reálne nevykonávajú žiadnu činnosť alebo v prípade začínajúcich respektíve momentálne neúspešných spoločností, v ktorých dotknuté osoby nemajú príjem. V takom prípade pri splnení ďalších podmienok uvedených v § 6 zákona budú tieto osoby môcť byť zaradené do evidencie uchádzačov o zamestnanie a pri splnení ďalších podmienok podľa zákona o sociálnom poistení aj poberať dávku v nezamestnanosti“.
Z tejto novely vyplýva záver, že konateľ s.r.o., ktorý nepoberá za výkon svojej funkcie žiaden príjem a rovnako aj spoločník s.r.o., ktorému nie je vyplácaný žiaden podiel na zisku nemôžu byť za žiadnych okolností zaevidovaný na úrade práce.
Tomáš Čentík, 13. mája 2015 (aktualizácia 11. januára 2016)
ilustračné foto: Michaela Jančišinová